انجام و مشاوره پروژه های دانشجویی و صنعتی

انجام و مشاوره پروژه های دانشجویی و صنعتی و پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد

انجام و مشاوره پروژه های دانشجویی و صنعتی

انجام و مشاوره پروژه های دانشجویی و صنعتی و پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد

اجزای مدل آباکوس (ABAQUS)

مدل آباکوس (ABAQUS) از اجزای مختلف متعددی تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر مسئله فیزیکی را که باید تحلیل شود، شکل می‌دهند. در ساده‌ترین حالت مدل تحلیلی شامل اطلاعات : هندسه مجزا، خصوصیات سطح مقطع المان‌ها، داده های مصالح، بارها و شرایط تکیه گاهی، نوع تحلیل و داده های خروجی مورد نیاز است.


مدل آباکوس (ABAQUS) از اجزای مختلف متعددی تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر مسئله فیزیکی را که باید تحلیل شود، شکل می‌دهند. در ساده‌ترین حالت مدل تحلیلی شامل اطلاعات : هندسه مجزا، خصوصیات سطح مقطع المان‌ها، داده های مصالح، بارها و شرایط تکیه گاهی، نوع تحلیل و داده های خروجی مورد نیاز است.


هندسه مجزا

المان‌های محدود و گره ها، زیربنای هندسه سازه ای را که قرار است تحلیل شود، می‌سازد. هر المان در مدل بیانگر بخش مجزایی از سازه است که به نوبه خود از المان‌های متعدد و متصل به یکدیگر تشکیل شده است. المان‌ها توسط گره های مشترک به یکدیگر متصل می‌شوند. مختصات گره ها و نحوه اتصال المان‌ها (که نشان می‌دهد کدام گره به کدام المان تعلق دارد) هندسه مدل را تشکیل می‌دهد. تمامی المان‌ها و گره ها در یک مدل از مش بندی اعضا در آن مدل به وجود می‌آیند. معمولاً مش بندی تنها تقریبی از شکل واقعی سازه را به وجود می‌آورد. نوع المان، شکل، موقعیت و تعداد المان‌های استفاده شده در مش بندی جواب‌های حاصل از تحلیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچه مش بندی ریزتر باشد (یعنی تعداد المان بیشتر در اثر مش بندی) نتایج حاصل از تحلیل دقیق‌تر خواهند بود. وقتی که مش بندی ریزتر شود، نتایج تحلیل به سمت یک جواب واحد میل می‌کند و زمان مورد نیاز برای تحلیل نیز افزایش پیدا می‌کند. جوابی که از مدل عددی به دست می‌آید، معمولاً پاسخ تقریبی از حل مسائل‌های است که شبیه سازی شده است. وسعت تقریب‌ها بستگی به هندسه مدل، رفتار مصالح، شرایط مرزی و بارگذاری دارد و این پارامترها میزان دقت جواب‌های عددی را در مقایسه با جواب‌های واقعی تعیین می‌کنند.


خصوصیات سطح مقطع المان‌ها

نرم افزار آباکوس (ABAQUS) شامل طیف وسیعی از المان‌ها است. بسیاری از این المان‌ها هندسه ای دارند که کاملاً از روی مختصات گره های آن‌ها تعیین نمی‌شود. برای مثال لایه های یک پوسته مرکب (کامپوزیت) یا ابعاد یک مقطع I شکل از روی گره های المان‌ها تعریف نمی‌شود. این داده های هندسی اضافی به عنوان خصوصیات سطح مقطع المان‌ها تعریف می‌شود و برای ساخت مدل هندسی کامل مسئله مورد نیاز است.


داده های مصالح

یکی از مواردی که باید برای المان‌های تعریف شده مشخص گردد، ویژگی‌های مصالح آن‌ها می‌باشد. از آن جا که تهیه داده های دقیق مصالح، به ویژه در مورد مدل‌هایی که در آن‌ها از مصالحی با رفتار پیچیده استفاده شده، سخت است، اعتبار نتایج آباکوس (ABAQUS) به دقت و در دسترس بودن داد ه های مصالح وابسته است.


بارها و شرایط تکیه گاهی

بارها سازه را دچار تغییر شکل می‌کنند و بنابراین باعث ایجاد تنش در سازه می‌شوند. معمول‌ترین انواع بارگذاری عبارتند از:

  • بار های متمرکز
  • بار های فشاری وارد بر سطوح
  • بار های کششی و انقباضی گسترده بر روی سطوح
  • بار ها و لنگر های خطی بر لبه های پوسته ها
  • نیرو های حجمی مانند نیروی جاذبه
  • بار های حرارتی

شرایط مرزی برای ایجاد قیود در بخش‌هایی از مدل به کار گرفته می‌شوند تا مدل ثابت باقی مانده یا به مقدار از پیش تعیین شد های حرکت کنند.

در تحلیل‌های استاتیکی شرایط مرزی کافی باید فراهم شود تا از حرکت مدل به صورت جسم صلب جلوگیری شود. در غیر این صورت حرکت جسم صلب مقید نشده باعث معکوس ناپذیری ماتریس سختی می‌گردد و این امر سبب می‌شود که تحلیل سازه قبل از اتمام قطع شود. نرم افزار آباکوس (ABAQUS) استاندارد در صورتی که در حین شبیه سازی به مشکلی در تحلیل برخورد کند، پیغام اخطاری (Warning) صادر می‌کند. در این مواقع لازم است کاربر پیغام‌های اخطار را تجزیه و تحلیل کند. در صورتی که حین تحلیل استاتیکی اخطار معکوس ناپذیر شدن ماتریس سختی را مشاهده کند، باید بررسی شود که آیا سازه یا قسمتی از آن دچار حرکت جسم صلب در اثر کمبود قیود تکیه گاهی شده است یا خیر. حرکت به صورت جسم صلب می‌تواند هم به صورت انتقالی و هم به صورت دورانی باشد. در تحلیل دینامیکی نیروهای اینرسی تا وقتی که تمامی اعضای مجزای مدل دارای جرم باشند، از ایجاد حرکت نامحدود ناگهانی جلوگیری می‌کند؛ لذا اخطارهای حل در یک تحلیل دینامیکی معمولاً بیانگر وجود سایر مشکلات در مدل مانند پلاستیک شدن بیش از حد هستند.


نوع تحلیل

نرم افزار آباکوس (ABAQUS) می‌تواند انواع گوناگون و متنوعی از شبیه سازی‌ها را انجام دهد که در اینجا تنها به دو نوع تحلیل استاتیکی و دینامیکی اشاره می‌شود. در یک تحلیل استاتیکی پاسخ بلند مدت سازه به بارهای اعمالی به دست می‌آید. در سایر مواقع پاسخ دینامیکی سازه به بارها مورد نظر است. برای مثال بارگذاری ناگهانی بر روی یکی از اجزا که در هنگام وارد شدن ضربه به وجود می‌آید و یا پاسخ سازه به یک زلزله.


داده های خروجی

با انجام تحلیل در نرم افزار آباکوس (ABAQUS) حجم گسترده ای از اطلاعات خروجی تولید خواهد شد. برای جلوگیری از اشغال شدن فضای سخت افزار، کاربر می‌تواند تنها اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از انجام تحلیل درخواست کند. معمولاً پردازشگری مانند ABAQUS/CAE برای تعریف اجزای لازم مدل به کار برده می‌شوند.


جهت واگذاری پروژه و پایان نامه های Abaqusیا درخواست پروژه آماده می توانید از طریق شماره تماس اقدام کنید.

شماره تماس: 09377761422 - 09151889099

a_morteza65@yahoo.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد